رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان با اشاره به شعار سال مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری از تمرکز توان داخلی بر تحقق شعار سال به عنوان یک ضرورت نام برد و گفت: تحقق شعار سال نیازمند یک حرکت جمعی و ملی در همه بخش‌ها است.
کد خبر: ۹۵۳۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷ 05 April 2021

"پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها" و دو روی "سکه ضرب نشده تولید" 

 

به گزارش تابناک سمنان حسن رهایی اظهار کرد: به نظر می‌رسد که مهمترین کلیدواژه در شعار امسال، همان کلیدواژه "مانع‌زدایی" است؛ چرا که در طی این سال‌ها و به ویژه در سه چهار سال اخیر که تمرکز شعار سال عمدتا بر "تولید" بوده، کارشناسان و فعالان و پژوهشگران به درستی به این نتیجه رسیدند که جدا از تحریم‌های ظالمانه که به نوعی در این چهار دهه همواره ببا آن دست و پنجه نرم کرده‌ایم، موانع جدی دیگری در پیش پای تولید است و نخستین گام برای تحقق شعار سال برداشتن این موانع است که مقام معظم رهبری نیز از آن به عنوان "مانع‌زدایی" تعبیر کرده و با توجه به اهمیت آن، این کلیدواژه را در شعار سال نیز گنجانده تا با جدیت بیشتری به این مهم توجه شود.
وی با بیان اینکه  همه شعارهای سال یک دهه گذشته، به نوعی بر اقتصاد و تولید تمرکز داشتند افزود: از سال 1390 که مقام معظم رهبری از "جهاد اقتصادی" به عنوان شعار سال نام بردند تا به 1400 که شعار سال "تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها" نامگذاری شده به استثنای سال 1394 که عنوان سال "دولت و ملت، همدلی و همزبانی نام گرفت، شعار مابقی سال‌ها همگی بر تولید و اقتصاد تمرکز داشتند.
رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان با برشمردن شعارهای یک دهه گذشته خاطرنشان کرد: از زمانی که در سال 1390 و در طلعیه دهه نود رهبری معظم انقلاب از " جهاد اقتصادی"به عنوان شعار سال نام بردند تا سال 1400که شعار سال "تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها" نامگذاری شده، با کلیدواژه‌هایی در شعار سال‌های این یک دهه روبرو هستیم که تقریبا همگی بر یک افق و حرکت در یک مسیر و چشم‌انداز اصرار دارند. حضور کلیدواژه‌هایی همچون " تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی"، "حماسه‌ اقتصادی"، " اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی"، " اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل"، "اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال"، " حمایت از کالای ایرانی"،"رونق تولید" و "جهش تولید" در شعارهای این یک دهه به روشنی گویای این مهم است.
دکتر رهایی از توجه مکرر مقام معظم رهبری به تولید و اقتصاد در شعارهای یک دهه اخیر به عنوان یک پیام روشن نام برد و گفت: این همه تکرار و اصرار بر گنجاندن مفاهیم مرتبط با تولید و اقتصاد و مشتقات مرتبط با آن گویای این است که علی‌رغم اعلام رضایت نسبی معظم‌له از تلاش‌ها در این بخش‌ها، همچنان با تحقق تولید و اشتغال و اقتصاد پویای متکی به داخل فاصله داریم.
این عضو هیات علمی جهاددانشگاهی از دو واژه "پشتیبانی و مانع‌زدایی" به عنوان دو کلیدواژه مهم شعار امسال و دو روی "سکه ضرب نشده تولید و اقتصاد در یک دهه اخیر نام برد و گفت: به نظر می‌رسد که با توجه به گام‌های بلند و اساسی که در چله نخست انقلاب و خصوصا در یک دهه اخیر برداشته شده، برای برداشتن گام‌های استوارتر در چله دوم انقلاب، باید به "مانع‌زدایی"اساسی از چشم‌انداز پیش روی تولید داخلی بپردازیم.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه بخشی از این موانع به سیاست خارجی و تحریم‌های ظالمانه برمی‌گردد که کشور ما تجربه بیش از 40 ساله تقابل با آن را دارد افزود: به نظر می‌رسد که تاکید اساسی مقام معظم رهبری بر دو واژه پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها به موانع و حمایت‌های داخلی برمی‌گردد، موانعی که عمدتا به قوانین زائد و گاه متضاد، خودتحریمی‌های داخلی، فاصله‌گرفتن از فرهنگ ارزش‌آفرین کار در برخی از سطوح جامعه، عدم بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های داخلی و استعدادهای جوان، تقابل‌های گاه به گاه سیاسی و جناحی و گروهی، عدم شناخت بخش‌هایی از تولید از ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه مستتر در دیگر بخش‌ها و مواردی از این دست برگردد.
وی از اقتصاد ایران به عنوان یک اقتصادی با ظرفیت‌های فراوان نام برد و اضافه کرد: اگر مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها به درستی و "برگشت‌ناپذیر" صورت گیرد، اقتصاد کشورمان می‌تواند به عنوان یکی از اقتصادهای بزرگ و نوپا در سطح جهان و منطقه مطرح شود.
رئیس جهاددانشگاهی استان از شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان در یکی دو سال اخیر به عنوان یک نقطه قوت در اقتصاد کشورمان نام برد و افزود: پی‌ریزی اقتصاد بر بنیان شرکت‌های دانش‌بنیان امیدها به رفیع‌تر شدن اقتصاد داخلی را بیش از پیش کرده است و از همین رو باید روند توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان همچنان تداوم بیابد.
وی با اذعان به اینکه علی‌رغم تلاش‌ها، متاسفانه فاصله بین صنعت و دانشگاه همچنان پابرجاست گفت: متاسفانه فاصله بین دانشگاه و  صنعت همچنان پر نشده و همین سبب شده که بخش صنعت در ایران برای برون‌رفت از مشکلات و مرتفع‌کردن نیازهای واقعی خود ناگزیر به آزمون و خطا باشد.

رهایی با اشاره به توان بالای مراکز علمی- پژوهشی و دانشگاهی در کشورمان بر ضرورت توجه بیش از پیش به این بخش مهم تاکید و تصریح کرد: جهاددانشگاهی نیز به عنوان یکی از موفق‌ترین حوزه‌های علمی، پژوهشی و دانشگاهی در ایران می‌تواند نقش مهم و انکاناپذیری در این بخش ایفا کند.
رئیس جهاددانشگاهی استان از آمادگی جهاددانشگاهی و خصوصا جهاددانشگاهی این استان برای کمک به تحقق شعار سال خبر داد و اظهار کرد: جهاددانشگاهی آمادگی دارد که همه ظرفیت های علمی تحقیقاتی، آموزشی، رسانه ای و ... خود را برای کمک به بخش تولید داخل به میدان بیاورد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: ایسنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار